25 lipca 2022

“Śladami Habsburgów” w Kotlinę Kłodzką udała się 24-osobowa grupa członków TPA Oddział w Radomiu w dniach 26–29.06.2022r.

Pierwszy dzień to podróż do stolicy Dolnego Śląska – Wrocławia, miasta o wielowiekowej tradycji, miasta trzech kultur polskiej, niemieckiej i czeskiej położonego nad rozległą rzeką Odrą, gdzie po dotarciu na miejsce pod Panoramę Racławicką i spotkaniu z miejscowym przewodnikiem Panią Grażyną Lisowską rozpoczęliśmy zwiedzanie od najstarszej, zabytkowej części Wrocławia – Ostrowa Tumskiego z piękną 700 letnią katedrą Jana Chrzciciela. Dalej Uniwersytet Wrocławski, a w nim przepiękna Aula Leopoldina. Właśnie tutaj usłyszeliśmy od Pani przewodnik historię Habsburgów w dziejach Wrocławia . Na przestrzeni wieków Wrocław znajdował się pod panowaniem władców polskich, czeskich, austriackich, pruskich. Ponad 200 lat pod panowaniem Habsburgów. Ogromne wrażenie zrobił na nas Rynek Wrocławia, który jest drugim co do wielkości w Polsce. Otoczony pięknymi, starymi kamienicami, z mnóstwem historii i ciekawostek, licznymi ogródkami restauracyjnymi, piękną fontanną. To tutaj licznych zabytków oraz porządku strzegą Krasnale, które spotykaliśmy podczas zwiedzania, a nasza Pani Przewodnik mówiąc nam o historii Europejskiej Stolicy Kultury stwierdziła, że jest ich tutaj ponad 200. Pełni wrażeń i nieco zmęczeni upałem dotarliśmy do Kawiarni „Beatka” gdzie miło było się spotkać z Prezesem Wrocławskiego Oddziału Towarzystwa Polsko Austriackiego Lubomirem Wędzicha i jego małżonką Marią. Podczas wspólnego biesiadowania cieszyliśmy się wraz z nimi, że w tym roku 2022 realizują bardzo bogaty program obchodów 40-lecia Wrocławskiego Oddziału TPA uwieńczonego m.in. pięknym wydaniem albumowym „ Podróż jest życiem życie jest podróżą”, który nam wręczyli na pamiątkę. Pozwolę sobie na małą dygresję, że spotkania z innymi Oddziałami TPA to wymiana doświadczeń, które procentują w dalszej działalności Oddziałów. Swięty JanPaweł II nazwał miasto Wrocław „miastem spotkań”, miastem które jednoczy, coś w tym jest. Trudno było opuścić to przepiękne, urzekające miasto, nazywane „Wenecją Północy”ale naszym miejscem docelowym była Kudowa Zdrój Pensjonat „Miranda” gdzie w drodze z Wrocławia do Kudowy towarzyszyła nam Pani Dorota Cymbalska – Przewodnik po Kotlinie Kłodzkiej wskazując na piękne widoki Kotliny Kłodzkiej w otoczeniu Gór Stołowych, Gór Bardzkich.

Następne dni to zwiedzanie uzdrowisk kłodzkich w Polanicy Zdroju, Dusznikach Zdroju, Kudowie Zdroju gdzie mogliśmy degustować wody mineralne lecznicze w pijalniach i wesprzeć organizm w ten upał. Poznawaliśmy ich historię, zabytki i spacerowaliśmy wśród parków zdrojowych . Podczas naszej wycieczki mogliśmy obcować z naturą i podziwiać zapierające dech w piersiach widoki, jak i poczuć klimat wymienionych miasteczek urokliwych, bogatych w historię. Warto było zobaczyć Dworek im. Fryderyka Chopina w Dusznikach Zdroju, gdzie odbywają się liczne koncerty zdrojowe, fortepianowe, natomiast w Polanicy Zdroju Park Zdrojowy, który jest wpisany do rejestru zabytków, jako dobro kultury. Podzielony jest na 5 części, spośród których najbardziej reprezentacyjną jest Park Centralny z główną promenadą ciągnącą się od Pijalni Wód „Wielka Pieniawa”. Odwiedziliśmy Wambierzyce popularne miejsce pielgrzymkowe, gdzie wierni przyjeżdżali nie tylko z całej Polski, ale i okolic. Byli m.in. mieszkańcy Czech, Moraw, Austrii i Śląska Opolskiego. Największą atrakcją turystyczną Wambierzyc jest Ruchoma Szopka oraz Muzeum Czaszek. W ostatnim dniu naszego podróżowania zwiedzaliśmy największe miasto Kotliny Kłodzkiej Kłodzko położone nad Nysą Kłodzką . Uznawane jest za miasto trzech kultur: czeskiej, niemieckiej i polskiej. To tutaj wzniesiono most Św. Jana najstarszy most gotycki w Polsce podobny do mostu Karola z Pragi, który mieliśmy okazję widzieć podczas wycieczki do Pragi. Ciekawą historię miasta Kłodzka przekazywał nam Pan Maciej Cymbalski nasz ulubiony Przewodnik , z którym mieliśmy przyjemność zwiedzać Pragę, Dolinę Wachau, Wiedeń . Upalne dni w Kotlinie Kłodzkiej pozwoliły się rozkoszować pięknymi widokami górskimi, piękną aurą i spędzić razem pogodne wieczory w Pensjonacie Miranda w Kudowie Zdroju. W dobrych humorach, szczęśliwi wróciliśmy do codzienności a na pierwszym planowanym spotkaniu we wrześniu podzielimy się wrażeniami z tymi, którzy nie mogli być na tej wspaniałej wycieczce.