17 września 2017

Radomski Oddział Towarzystwa Polsko Austriackiego w Karyntii i Styrii

Radomska grupa Towarzystwa Polsko Austriackiego, sympatycy i przyjaciele jak co roku w połowie września w dniach 13.09.-17.09.2017r wybrali się na wycieczkę do kolejnych landów Austrii tj. Karyntii i Styrii.
Zatrzymaliśmy się w pięknie położonym hotelu  Fasching *** w Sankt Georgen am  Langsee k/Klagenfurt stolicy  Karyntii  skąd wyruszaliśmy do pobliskich kurortów Austrii  Velden nad jeziorem Worthersee oraz Villach. Można było dostać zawrotu głowy od miażdżąco pięknej i zadbanej architektury wkomponowanej w niezwykle piękne góry
i  turkusowe jeziora. Następnie zwiedziliśmy Klagenfurt stolicę Karyntii, która leży nad jeziorem Worthersee jednym z najcieplejszych i największych jezior alpejskich w Europie. Jezioro Worthersee co roku gości światową elitę towarzyską a także miłośników kąpieli
i opalania.
W panoramę starego miasta Klagenfurt wpisane są malownicze renesansowe dziedzińce. Na  Neur Platz pieczę sprawuje Smok, kamienny symbol miasta, z którym związana jest legenda jego powstania oraz pomnik Arcyksiężnej Marii Teresy z rodu Habsburgów , która szczególnie  pozostaje w pamięci Austriaków. To tutaj zwiedzaliśmy barokową Katedrę św.Piotra i Pawła.
Warto wspomnieć, że Klagenfurt  jest jednym  z  najbardziej  aktywnych ośrodków życia kulturalnego. W parku  Minimundus  miniaturowym świecie nad Worthersee zwiedziliśmy w kilka godzin cały świat.
Mimo pochmurnej pogody odbyliśmy 3,5 godz. rejs statkiem po jeziorze podziwiając  malownicze położenie zamków , kościołów i  pięknych hoteli .
Następnie zwiedziliśmy kolejny kraj związkowy Styrię  z jego piękną i bogatą w zabytki stolicę Graz. Miasto leży nad rzeką Murą u podnóża Alp Styryjskich,  jest znaczącym ośrodkiem przemysłowym, kulturalnym i turystycznym, które w roku 1999 zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Po pięknym miasteczku mimo niesprzyjającej aury pogodowej oprowadzał nas prof. historii sztuki  z tut.Uniwersytetu  przybliżając nam bogatą historię miasta.  Bardzo ciekawa Góra Zamkowa i wieża zegarowa skąd podziwialiśmy piękną panoramę miasta a następnie zeszliśmy wprost na śliczną starówkę z zabytkowym ratuszem z XIX wieku i urokliwymi uliczkami.
Podziwialiśmy  gotycką  Katedrę Świętego Idziego z okresu 1438-1462.
Graz jest ogromnym ośrodkiem naukowym skupiającym liczne uniwersytety i szkoły wyższe.
Region jest piękny i warto było go zobaczyć. Mnóstwo fantastycznych wrażeń oraz wspaniała atmosfera, którą stworzyli uczestnicy wycieczki swoim poczuciem humoru oraz wysoką kulturą osobistą.