Rok Johanna Straussa 2025 zainaugurowany w Częstochowie ….tanecznym krokiem
Dnia 27 stycznia br. odbyło się spotkanie uczennic i uczniów klas maturalnych Zespołu Szkół Ekonomicznych w Częstochowie oraz społeczności częstochowskiego oddziału Towarzystwa Polsko-Austriackiego. W bieżącym rok przypada bowiem 200-setna rocznica urodzin najsłynniejszego wiedeńskiego kompozytora i dyrygenta – Johanna Straussa-syna (1825-1899) – wszechwładnego Króla walca.
Tradycją uczennic i uczniów klas maturalnych w ZSE w Częstochowie jest taneczne wkraczanie w dorosłość nie tylko Balem Studniówkowym, ale też zaprezentowaniem społeczności szkolnej studniówkowego poloneza, a w ten sposób przedłużenie balu i przeniesienie jego atmosfery na teren szkoły. W bieżącym roku dzięki obecności członkiń i członków częstochowskiego oddziału Towarzystwa Polsko-Austriackiego „Bal Postudniówkowy” w Szkolnym Centrum Kultury przekształcił się w Bal Wiedeński z wieloma jego rytuałami. Na wstępie przedstawiono historię balu w Operze Wiedeńskiej, którego tradycja wywodzi się od czasu Kongresu Wiedeńskiego (1814/1815), nazywanego także Tańczącym Kongresem. Od 1877r. Wiener Opernball odbywa się zawsze w ostatni czwartek karnawału i jest najważniejszym balem w Wiedniu.
Jak nakazuje tradycja także nasi debiutanci zaprezentowali najpierw poloneza, a następnie para: Angelika Tkaczyk i Maciej Nicpoń zatańczyła popisowo walca Nad pięknym modrym Dunajem.
Tradycyjne „Alles Walzer!” zakrzyknęli wszyscy uczestniczący w tym niezwykłym wydarzeniu i… ruszyli do tańca.
Najsłynniejszy walc Johanna Straussa (syna) Nad pięknym modrym Dunajem /1867/ odbierany jest jako muzyczna kwintesencja atmosfery i odgłos bicia serca samego Wiednia. Ludzie na całym świecie identyfikują go ze wszystkim, co wiedeńskie.
Niepowtarzalny jego początek /ponoć w zamyśle kompozytora/ miał oddawać odgłosy biegu nurtu Dunaju, które zna każdy wiedeński pływak. Tak przynajmniej interpretowano wówczas impresjonistyczny wstęp z tremolandem smyczkowym, chociaż sam Johann Strauss nigdy nie mówił o swoich utworach i nie zachęcał do ich analizowania.
Austriacki krytyk muzyczny Eduard Hanslick (1825-1904) nazwał Nad pięknym modrym Dunajem „patriotyczną pieśnią ludową bez słów”. Obok cesarskiego hymnu państwowego Haydna mamy obecnie hymn ludowy, który śpiewa chwałę naszego kraju i narodu. Gdziekolwiek Austriacy spotkają się za granicą, ta „pokojowa Marsylianka bez słów” będzie dla nich tajemnym znakiem rozpoznawczym.”
Samemu genialnemu kompozytorowi Eduard Hanslick powiedział:
”Pańska melodia stała się cytatem.”
opracowanie: Oddział częstochowski TPA