28 czerwca 2021

Wycieczka Oddziału TPA w Radomiu

Czy warto było jechać do Krynicy Zdroju – jednego z najwspanialszych kurortów w Polsce, udać się  do Bardejowa  i Kupeli Bardejowskich śladami cesarzowej Austrii Elżbiety Bawarskiej, znanej  jako Sisi,  a ponadto pospacerować po ogrodach sensorycznych  w Muszynie, odwiedzić Nowy Sącz i spotkać się z Prezesem Towarzystwa Polsko Austriackiego i jego przyjaciółmi w Nowym Sączu ?

Grupa 20 osób  z TPA Oddział w Radomiu w ciągu 4 dni – od 25.06.-28.06.2021r.  zrealizowała ten ambitny plan przy sprzyjających warunkach oraz  przepięknej słonecznej pogodzie,  zatrzymując się w  „Hajduczku”-ośrodku wypoczynkowym u podnóża Góry Parkowej. Nasza wycieczka miała bardzo bogaty program kulturalno-turystyczny. Zaczęliśmy  od spaceru z przewodnikiem po Krynicy Zdroju -mieście pięknych wilii, deptaków z rzeźbami i dywanami kwiatowymi, pełnym fontann i pięknych parkowych zakątków oraz pomników m.in. Jana Kiepury i Nikifora. Do Bardejowa na Słowację -tylko 32 km od naszego „Hajduczka” –  wyruszyliśmy pokonując przeszkody związane z przekroczeniem granicy w okresie pandemii Covid-19. Bardejów ze względu na położenie na ważnym szlaku handlowym był gospodarczym i kulturalnym sercem regionu. To piękne bajkowe miasteczko  ma jeden z najpiękniejszych rynków w Europie z gotyckimi i renesansowymi kamieniczkami.  W samym środku rynku znajduje się wspaniała gotycka bazylika św.Egida (Idziego)z XIV wieku i stary renesansowy ratusz z XVI wieku. Urzekająca cisza małego miasteczka bez tłumu turystów pozwalała na spokojny spacer i robienie zdjęć.  W drodze powrotnej z Bardejowa piękna słoneczna pogoda pozwoliła nam na spacer po Bardejowskich Kupelach – słynnym uzdrowisku, którego walory zdrowotne przyciągają turystów. To właśnie uzdrowisko ściągało wiele osobistości. Częstymi gośćmi  była tu polska i  austro-węgierska szlachta.W 1683r. w uzdrowisku przebywała również królowa Marysieńka oczekując na powrót męża króla Jana III Sobieskiego z wyprawy wiedeńskiej. Z kuracji korzystali m.in.  cesarz Austro-Węgier  Józef II, rosyjski car Aleksander I oraz  Elżbieta Bawarska – żona cesarza Franciszka Józefa. W  1903r. pięć lat po śmierci  cesarzowej Sisi wystawiono jej pomnik, który znajduje się przed domem zdrojowym „Alżbieta”. W Kupelach Bardejowskich jest też niewielkie muzeum pamięci Franciszka Józefa i Elżbiety Bawarskiej.

Jeszcze w Radomiu, przed wyjazdem do Krynicynawiązaliśmy kontakt z dr Łukaszem Połomskim – Prezesem reaktywowanego  Towarzystwa Polsko-Austriackiego w Nowym Sączu, który zaprosił nas na niedzielę 27.06.2021, aby przybliżyć nam bardzo ciekawą historię swojego miasta. Spotkaliśmy się przy ratuszu – jednej z wizytówek Nowego Sącza, by spacerując uliczkami  podziwiać piękne Miasteczko Galicyjskie o bardzo bogatej historii. Pan Prezes TPA ciekawie i bardzo szczegółowo opowiadał o przeszłości i teraźniejszości tego miasta. Zdążyliśmy też podzielić się doświadczeniami, jak działają nasze Oddziały TPA,  ilu liczą członków i zaprosić do odwiedzin naszego miasta -Radomia. Trudno było się rozstać, mamy niedosyt i z pewnością wrócimy do pięknego miasteczka Galicyjskiego. Muszyna i Jaworzyna byłyostatnimi punktami programu.  W Muszynie zwiedziliśmy  ogrody sensoryczne. To wspaniałe miejsce w Beskidzie Sądeckim cieszące się popularnością, bardzo spokojne i przytulne zapewniło nam miły odpoczynek na łonie natury wśród pachnącej zieleni. Na zakończenie naszego pobytu w Krynicy Zdroju wjechaliśmy koleją gondolową na Jaworzynę Krynicką, by podziwiać zapierające dech w piersiach  widoki  górskie oraz mieniącą się  różnymi kolorami zieleni kosodrzewinę.

Krynica Zdrój pożegnała nas pięknym słońcem i pozostawiła niezapomniane wspomnienia.Warto było tam pojechać, a zdjęcia, które załączamy świadczą o tym, że bardzo miło było przebywać razem i w grupie realizować nakreślony program 4-dniowej wycieczki.