2 października 2021

Ciekawa  historia renesansowego Zamościa – miasta Jana Zamojskiego  przekazana przez przewodnika turystycznego  V-ce Prezesa Towarzystwa Polsko Austriackiego
mgr Waldemara  Kaźmierczaka połączona z  integracją członków TPA  z Oddziału Zamojskiego i Oddziału Radomskiego .

W dniach 23 – 25 września 2021 r. Zarząd Towarzystwa Polsko Austriackiego Oddział
w Radomiu zorganizował trzydniową wycieczkę autokarową na trasie Zamość – Roztocze.
W wycieczce wzięło udział 25 członków Towarzystwa.  W Zamościu  uczestników wycieczki  powitał przedstawiciel Zamojskiego Oddziału  TPA – V-ce Prezes mgr Waldemar Kaźmierczak,  z którym  wyruszyliśmy  na spacer  po  urokliwym  miasteczku , które nazywane jest „Perłą Renesansu”  i  „Padwą  Północy” ze względu na unikatową   zabudowę    urbanistyczno –architektoniczną . To świetnie zachowany przykład XVI-wiecznego, renesansowego „miasta idealnego” z silnym rysem włoskim. Zamość został zaprojektowany przez włoskiego architekta Bernarda Morando na wzór nowoczesnej twierdzy, którą otaczał mur z siedmioma bastionami oraz trzema bramami wjazdowymi: Lwowską, Lubelską i Szczebrzeską.   Przewodnik poinformował nas, że
14 grudnia 1992r Zamość  Stare Miasto został wpisany na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa Kultury  UNESCO .  Spacerując wzdłuż wału fortecznego, ziemnych szańców , podziwiając bastiony i bramy miejskie wkroczyliśmy na Rynek Wielki w centrum
i symetrycznie po obu jego stronach mniejszymi rynkami Solnym i Wodnym.  Ratusz
z 52-metrową wieżą, z której w południe grany jest hejnał, kolorowe kamienice ormiańskie ze starymi portalami wejściowymi, podcieniami, zdobieniami, Katedra p.w. Zmartwychwstania Pańskiego i św. Tomasza , Muzeum Zamojskie , Pałac Zamojskich oraz Rotunda zachwyciły uczestników wycieczki.  Renesansowy Zamość jest tak wyjątkowy że  zrobił na nas naprawdę wielkie wrażenie,  nie spodziewaliśmy się tak pięknego miasta
z bogatą  historią. To zasługa najpiękniejszego ratusza w Polsce, idealnie kwadratowego rynku z ormiańskimi kamienicami. Ponadto Zamość przyciąga turystów także historią jego założyciela –kanclerza  i hetmana  wielkiego  koronnego Jana Zamojskiego, który  był bardzo inteligentny i zdolny. Studiował prawo we Włoszech w Padwie. To wspaniałe renesansowe miasto, powstało dzięki spotkaniu dwóch wyjątkowych osobistości bogatego magnata Jana Zamojskiego  i genialnego architekta włoskiego Bernardo Morando  to oni wymyślili  i stworzyli miasto pełne zaskakujących i bezcennych  zabytków . Unikatowe są nie tylko zabytki w obrębie Starego Miasta, ale również układ urbanistyczny Zamościa. To był fantastyczny pierwszy dzień programu naszej wycieczki. Pan Waldemar Kaźmierczak  nasz przewodnik turystyczny  to prawdziwy profesjonalista, zarówno jeżeli chodzi o wiedzę historyczną, jak również zaskakiwał nas ciekawostkami,  wplątując wiele anegdot i żartu, które wywoływały  u nas  atak śmiechu. Bardzo kontaktowy, inteligentny  i odpowiadał na każde zadawane pytania . Te kilka godzin spaceru  z Nim  po  unikatowym  mieście  było wielką przyjemnością i zostanie na długo  w pamięci  uczestników wycieczki   z TPA w  Radomiu.   W  godzinach przedwieczornych przemieściliśmy się do Zwierzyńca oddalonego 32 km od Zamościa,  zatrzymaliśmy się w Pensjonacie „Pan Tadeusz” gdzie dało się zauważyć  klimaty mickiewiczowskie . Pogodny wieczór w Pensjonacie upłynął nam przy muzyce i  smacznych potrawach regionalnych.

Drugiego dnia wyruszyliśmy na zwiedzanie  Roztocza i  jego okolic, Roztoczańskiego Parku Narodowego  ze wspaniałym przewodnikiem turystycznym Panem Zbigniewem Pietrynko. Wyjątkowy klimat  i atmosfera tego regionu pełnego różnorodnych atrakcji turystycznych
i fascynującej  bardzo różnorodnej flory i fauny  oraz rzadka zabudowa, cisza i kontakt z naturą  to miłe by  doświadczyć bliskości dzikiej roztoczańskiej przyrody.  Przedzieraliśmy się leśnym szlakiem fotografując urokliwe miejsca spacerowe z naturalnymi wodospadami  połączonymi drewnianymi mostkami.  Podziwialiśmy  wioski pełne ciekawej historii i cennych zabytków. Pan Zbyszek opowiadał nam bardzo interesującą   historię Roztocza, które było areną bitew rosyjsko-austriackich a w latach 1939-1945 terenem aktywnej działalności oddziałów partyzanckich walczących w obronie ludności polskiej przed Niemcami i bojówkami UPA.  Roztocze jako region geograficzny   wielokulturowy, zasiedlany przez Polaków , Rusinów, mieli tu swoje miejsce także Żydzi, Ormianie, Niemcy, Węgrzy, Włosi, Anglicy, którzy osiedlali się tutaj za czasów Ordynacji Zamojskiej. To region trzech wielkich rodów magnackich:  Zamojskich, Żółkiewskich i Sobieskich, będących fundatorami  wielu obiektów świeckich i sakralnych. Zachowały się do dziś liczne kościoły – w stylu renesansu , cerkwie i synagogi. Roztocze to region inspiracji dla naukowców, poetów, literatów, malarzy. Klimaty Roztocza, krajobraz, leśne drogi   rezerwat „Szumy nad Tanwią”, skanseny , zwierzyna leśna  to wszystko tworzy piękną całość przyciągającą turystów i rowerzystów. Chyba nie ma w Polsce tak pięknego  miejsca  o  bardzo czystym  powietrzu  jak Roztocze.  Dotarliśmy do Zwierzyńca , a tutaj kolejne  oryginalne budowle – siedziba dyrekcji Roztoczańskiego Parku Narodowego. Dalej  barokowy Kościół  p.w.  Św. Jana  Nepomucena  potocznie zwany „na wyspie”  lub ”na wodzie”,  zabytkowy budynek browaru, pomnik Marii Kazimiery żony Jana Sobieskiego.
Wyprawa była bardzo udana mimo wietrznej pogody, słoneczko  przebijało się przez chmury  a my  wędrując  z Panem Zbyszkiem Pietrynko   zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc   i wróciliśmy do naszego Pensjonatu „ Pan Tadeusz „ oszołomieni  świeżym powietrzem . Po obiadokolacji   humory nam dopisywały i jeszcze długo biesiadowaliśmy  smakując tort i inne ciasta i smakołyki z cukierni „Telimena” popijając zwierzynieckim
i  biłgorajskim piwkiem.

W trzecim dniu po śniadaniu Pan Jacek Lenart  nasz wspaniały i kulturalny  kierowca  czekał jak zwykle na swoich turystów za kierownicą by  zgodnie z planem przewieźć  nas do Zamościa pod Lunetę, bo to był nasz punkt zbiórki. A stamtąd przeszliśmy do  Rynku Wielkiego by jeszcze rozkoszować się widokiem ormiańskich kamieniczek  w oczekiwaniu na spotkanie integracyjne z koleżankami i kolegami z TPA Oddział w Zamościu.
Miejscem spotkania była przytulna kawiarnia „Padwa” gdzie w miłej atmosferze przy kawie Pan mgr Roman  Podświadek – Prezes Towarzystwa Polsko Austriackiego w Zamościu powitał  turystów z TPA Radom , po czym w zarysie opowiedział  o swojej pracy jako konserwatora zabytków i  działalności członków Towarzystwa przekazując nam foldery
i informatory turystyczne Zamościa.
Pani Prezes  –   Irena Szcześniak  zapoznała zebranych z  ponad  25-letnią  historią  radomskiego oddziału TPA  i podzieliła się doświadczeniem dotychczasowej pracy  z tego okresu oraz jakie plany czekają   w najbliższej przyszłości  zapraszając  zamojszczan
z  rewizytą do  miasta Radomia. Po  spotkaniu  udaliśmy się na  smaczny obiad w restauracji „Luneta”.

Wyjazd do Zamościa był bardzo udany, cała wycieczka wyśmienicie zorganizowana a ilość atrakcji sprawiła, że był to czas naprawdę dobrze spędzony, wróciliśmy pełni pozytywnych wrażeń , to było niezapomniane pożegnanie lata w Zamościu.

Relacja: Irena Szcześniak
Zdjęcia: Roman Cebula

Zdjęcia z wycieczki Zamość – Roztocze

Zdjęcia ze spotkania w kawiarni Padwa